هدف نویسی با نیک بینز
برگرفته از  میراندا  داسیلوا


۱۴ قدم هدفگذا​ری


زندگی با اهداف برای ما معنی پیدا میکنه، اینجاست که هر قدم رو با انرژی و حال خوب برمیداریم و هر روز با انگیزه از خواب بیدار میشیم ، روزمون رو شروع میکنیم و از قدمهایی که در مسیر اهدافمون برمیداریم نهایت لذت رو میبریم.
همه ی ما اهدافی توی سرمون داریم که رسیدن به اونها برامون اهمیت بالایی داره، اما نمیدونیم راه درست، سریع و اصولی رسیدن به اونها چیه!

پیشنهاد میکنیم اگر هدفاتون براتون مشخص نیست یا دوست دارین شفافتر بشه براتون حتما از تکنیک فوق العاده ی ژاپنی به اسم Ikigai استفاده کنین.


رویا پردازی بیشتر از آنچه که تصور کنیم مهمه، آرزو کردن،باور کردن و خواستن نشانه ی اینه که به اهدافمون میرسیم. میتونیم ببینیم که در دنیای امروز افراد موفق به خودشون در رسیدن به رویاهاشون ایمان دارن ، اعتماد به نفس دارن وبرای رسیدن به اهدافشون تلاش هوشمندانه و اثربخش میکنن، اونها از فرصتهای کوچیک استفاده کردن تا رویاهاشون رو عملی کنن.
برای رسیدن به یک هدف ۱4 قدم نیاز ه که برداشته بشه و ما اینجا توی نیک بینز شما رو راهنمایی میکنیم و با هم قدم به قدم این مسیر رو طی میکنیم.
این قدمها با چرخه ی دمینگ (PDCAPlan  /  Do  /  ​Check  /  Action  هماهنگ شده

۱.مرحله اول
توی قدم اول خواستمون رو تصور میکنیم تا برامون شفاف بشه. باید به صورت واضح بدونیم چی میخوایم. تا ندونیم چی میخوایم،چطور انتظار داریم بهش دست پیدا کنیم؟!


۲.مرحله دوم
توی قدم دوم باید باور این رو پیدا کنیم که رسیدن به این خواسته و هدف ممکنه و واقعا میتونیم بهش دست پیدا کنیم. چجوری؟ باید برای ذهنمون مثالهایی رو بیاریم که اتفاق افتادن. دقت کنین... مثالهایی که اتفاق افتادن، نه اینکه به مواردی توجه کنیم که اتفاق نیوفتادن. ما میخوایم ذهنمون رو قانع کنیم که میشه رسید. پس فقط دنبال مثالهایی در جهان میگردیم که به همون هدف ما رسیدن. به ذهنمون نشون میدیم که رسیدن و هر مسیر ،شرایط ، یا افرادی که ممکنه از اون طریق به خواستمون یرسیم رو برای ذهنمون تکرار میکنیم. مثلا اینکه فلان کس با فلان تجربه رو بر اثر تصادف خودرومون توی فلان خیابون ببینیم که طی صحبت کوتاهمون کلی مارو برای رسیدن به هدفمون راهنمایی کنه، یا فلان مساله که مدتهاست حل نمیشده حل بشه که روی این هدفمون تاثیر گذاره ، یا فلان توانمندیمون ما به هدفمون نزدیکتر میکنه و هزارانی شرایط دیگه که میتونه برای رسیدن به اهدافمون کمکمون کنه.

توی این قدم قانون تکامل و تصاعد هم نقش پر رنگی بازی میکنه.
قانون تکامل چی میگه؟؟ میگه هر رشدی تکاملیه، ینی بهترین دونه،توی بهترین شرایط محیطی و خاک ایده آل برای رشد و آب کافی و متخصص این حوزه هم باید تکاملش رو طی کنه و نمیشه انتظار رشد یک شبه رو ازش داشت. باید مراقبت و نگهداری بشه تا هر روز به میزان مشخصی رشدکنه و به اون درخت تنومند تبدیل بشه تا در نهایت به ما میوه بده.
این قانون میگه برای اینکه تخم مرغ تبدیل به جوجه بشه و سر از تخم دربیاره نیاز به یک تکامل ۲۱ روزه داره و نمیشه که انتظار داشته باشیم چون مرغ مادر از تخمهاش به درستی نگهداری میکنه، این دوره ۵ یا ۱۰ روزه طی بشه. پس انتظار یک شبه رسیدن به خواسته هامونو نداشته باشیم.

فراموش نکنیم که ما به میزان ظرفمون از نعمتها، ثروتها، امکانات جهان و هر آنچه که وجود داره بهره مند میشیم. اینه گنجایش ظرفمون به چه میزانه و چجوری افزایش پیدا میکنه رو توی دوره های  نیک بینز کوچ تیم بهش پرداخته میشه و به کمک  نیک بینز  ظرف خودمون رو افزایش میدیم تا از نعمتها و لذت های بیشتری در این جهان بهره مند بشیم.

۳.مرحله سوم
توی این مرحله باید ذهنمونو راضی و قانع کنیم که این هدف چقدر برامون مفید و ارزشمنده. چجوری؟! با استفاده از 
اهرم رنج و لذت.

۴.مرحله چهارم
توی این قدم شروع به برنامه ریزی میکنیم.باید مشخص کنیم که برای رسیدن به این هدف چه کاری باید انجام بدیم ، به چه موانعی باید غلبه کنیم و یا اونارو باید از سر راهمون برداریم، چه کسی(دستان حمایتگر خداوند) میتونه به ما برای این اهداف کمک کنه و چه مهارتهایی رو توی خودمون باید توسعه بدیم.


۵.مرحله پنجم
این گام شاید مهمترین گام باشه، اقدام عملی. توی این گام شروع میکنیم به انجام کاری که قابل لمس باشه، هرچند کوچیک باید ابتکار عمل به خرج بدیم،نکته ی مهم اینجاست که این چرخ شروع به چرخیدن کنه،حتی اگر سرعتش آهسته باشه.دقت کنیم که بر اساس قانون تکامل که در هستی حاکمه باید عمل کنیم،قدم به قدم.

دقت کنین که هرروز باید توی اولین لحظات روز که از خواب بیدار میشیم دوش با دمای ولرم (دمایی که نه گرم باشه و نه سرد، جوری که دمای آب رو روی تنمون حس نکنیم) بگیریم و در آخرش به مدت ۱۰ ثانیه تمام بدنمونو(سر و تمام بدن) زیر دوش آب سرد ببریم و یا حد اقل دست و صورتمون رو با آب سرد بشوریم، ذهنمونو با ۱۰ تا دم و بازدم عمیق از هوای پاک و پر از اکسیژن آماده کنیم تا با تمرکز به این سوال جواب بدیم.

سوال اول روز

امروز چه کاری برای هدفم انجام بدم؟

در پایان شب و هنگامی که میخوایم بخوابیم هم به این دو سوال کلیدی جواب بدیم

به عملکرد امروزم در مورد کار مربوط به هدفم از ۱۰ امتیاز چه نمره ای میدم؟

چه کاری کم که فردا نُمرم از امروز بیشتر باشه؟

۶.مرحله ششم
این مرحه اسمش مقاومته، جایی که بخشی از مغزمون شروع به تلاش میکنه تا مارو متقاعد کنه بهتره تو همون جایی که هستیم (منطقه ی امن و راحتیمون) بمونیم. اینجاست که با استفاده از اهرم رنج و لذت که توی گام سوم گفتیم باید متوجهش کنیم که چی درسته و به نفعمونه و برامون لذت پایدار داره.


۷.مرحله هفتم
اسم این مرحله ارزیابیه، جایی که ارزیابی میکنیم ببینیم چه کارهایی رو داریم انجام میدیم؟ چه چیزهایی کار میکنه؟  چه فعالیتهایی داریم ؟ چه عاداتی داریم؟چه چیزها و یا کارهایی رو نیازه که بهبود بدیم ؟ و چه خط سیری رو نیازه که طی کنیم؟توی اینکه چه خط سیری رو قراره طی کنیم خیلی حساس نباشین،چراکه وقتی ما قدم برمیداریم ادامه ی مسیر برامون هر لحظه مشخص میشه. تاحالا دقت کردین که وقتی با ماشین توی شب میزنین به دل جاده چراغ ماشینمون فقط تا چند متر جولوتر رو برامون روشن میکنه و به محض اینکه حرکت میکنیم چند متر جولوتر رو  مبینیم و به همین صورت تا مقصد برامون قدم به قدم روشن و نمایان میشه. اما توی این بین از تابلوهای جاده ای،چراغهای بین راهی،GPS یا همون رادار هم استفاده میکنیم. چراکه هر از چند گاهی باید مطمئن شیم که داریم جهت رو به سمت مقصد درست طی میکنیم و قراره که به هدف برسیم.


۸.مرحله هشتم
این گام عزم راسخه، که توی این مرحله ما به مقاومتمون غلبه پیدا میکنیم به اجرای برنامه ی خودمون ادامه میدیم.


۹.مرحله نهم
مرحله ی اعتماد، جایی که شروع به دیدن پیشرفتمون میکنیم و مطمئن میشیم که واقعا اتفاق میوفته و داریم به هدفمون نزدیک میشیم. اینجا اون مرحله ایه که دیگه نتایج کوچیک اولیه رو داریم میبینیم و قدمامون محکمتر میشه. این همون تابلو ها و نشانه های بین راهه که صحبتشو کردیم.


۱۰.مرحله ی دهم
مرحله ی شک بزرگ، توی این مرحله دوباره مقاومت ذهنیمون ظاهر میشه اینبار با قدرت بیشتر ، به خصوص اگه موانع و شکستهای زیادی ظاهر شده باشه ( اینجا اکثر مردم تسلیم میشن). دقت کنین که کسی بیشتر شکست خورده که بیشتر قدم برداشته ،حرکت کرده، تجربه کرده،درس شکستهاشو گرفته و در نهایت به موفقیت رسیده. برای درک جذابتر این موضوع پیشنهاد میکنیم ویدئوی ۱۰ دقیقه ای  زیر که صحبتهای باراک اوباما (رئیس جمهور امریکا) رو تمشا کنین تا به جذابیتهای استفاده از شکست پی ببریم.

سخنرانی باراک اوباما

اگه تلاش میکنیو نتیجه میخوای؛ به این ویدئو توجه کن​ 


۱۱.مرحله یازدهم
ایستادگی، جایی که به مقاومت مسلط میشیم و اون رو فتح میکنیم و کاری میکنیم که به نفع ما عمل کنه.چجوری؟ با تکنیک یاد آوری از اهرم رنج و لذت.


۱۲.مرحله دوازدهم
توی قدم دوازدهم عادتهای برنده رو توی خودمون ایجاد میکنیم. با رفتارها، نگرشها و ابتکار عملهایی که برای رسیدن به اهدافمون نیاز داریم، با تکنیک رنج و لذت اونهارو پذیرفتیم و بخشی از عادات ما شده.

۱۳.مرحله سیزدهم
قدم سیزدهم موفقیته ، به معنی اینکه به هدفمون رسیدیم، به خودمون برای طی کردن این مسیر زیبا و تکاملی تبریک میگیم.

اینجاست که بهترین هدیه رو به خودمون دادیم؛ کدوم هدیه؟ شوخی میکنی؟ینی میخوای بگی هدیه ازین بهترم داریم که به هدفت رسیدی؟ چی لذت بخش تر از این؟ که بهترین و لذت بخش ترین هورمونها رو توی بدنمون ترشح میکنه و به ما بهترین احساس های لذت بخش رو میده.


۱۴.مرحله چهاردهم و آخر
اتفاقاتی که افتاده رو مرور میکنیم و درسهاش رو به درستی یاد میگیریم.

خوب، با نیک بینز یاد گرفتیم که چجوری هدفامونو با قدمهای بالا به راحتی و با لذت به واقعیت تبدیل کنیم.

بهترینها رو براتون آرزو میکنیم.
همیشه شاد و نیک بین باشید.

Nikbins Coach Team



ورود | ثبت نام افزودن نظر
برنامه ریزی با نیک بینز
با استفاده از تکنیک  اِیزنهاور