ترک عادت با نیک بینز
با استفاده از اهرم رنج و لذت


اهرم رنج و لذت

برای ترک عادات بد و ایجاد عادات مفید جدید

 

همه ما عادتهایی داریم که میدونیم نه تنها برامون فاییده ای نداره، بلکه مارو از اهداف اصلی زندگیمون دور تر دورتر میکنه،عاداتی که دلمون میخواد ترکشون کنیمو و عادتهای جدید رو به جای اونها توی خودمون به وجود بیاریم ... عادتهای بدی مثل خوابیدن بیش از حد ، مصرف الکل و دخانیات، خوردن خوراکیهای خوشمزه اما ضرر زننده ، چاق کننده و خیلی عادتهای بد دیگه.

اما نمیدونیم چجوری میتونیم این کارهارو ترک کنیم! بارها خواستیم که سیگار رو ترک کنیم،اما زمانی که با دوستامون توی یه جمع دوستانه ی راحت و یه شرایط ایده عال برای استعمال دخانیات بودیم با کوچیکترین تعارف دوستامون شروع شده و دوباره درگیر این عادت مخرب شدیم و این چرخه ی معیوب بارها و بارها در مورد خیلی عادتها که خواستیم ترکشون کنیم اتفاق افتاده.

یا مثلا وقتی که میخوایم از زمانمون بهتر استفاده کنیم و صبح ها زودتر از خواب بیدار بشیم ،بعد از چند روز تلاش با سختی  و تنظیم خوابمون، سر و کله ی دوستامون و مهمونیای شبانه پیدا میشه و تمام برنامه هامونو بهم میریزه و دوباره خودمون رو توی اون چرخه ی معیوب  قرار میدیم.

اینجاست که نیک بینز با شماست تا با قدرت ذهن تمام سختی و رنج این مسائل (ناتوانی ترک عادات آسیب زننده) رو به لذت واقعی تبدیل کنیم و بتونیم با ایجاد عادتهای سازنده و مفید آینده ی رویایی که توی ذهنمون ساختیم رو به واقعیت تبدیل کنیم.

 

ابزار نهادینه کردن عادتهای ما اسمش اهرم رنج و لذته ؛

 

علت نامگذاری این اهرم یکی از عملکردهای مغز ماست؛ مغز ما مدام در حال فرار از سختی و رنجه و تمایل به انجام کارهایی داره که لذت بخشه ، حتی اگه این کارها براش مضر باشه،مثل مصرف الکل ،مواد مخدر ،خوراکیای قندی مضر و مشابه اونها.

مفهومی که این اهرم بیان میکنه اینه که تمام رفتارهایی که ما در طول شبانه روز انجام میدیم ناشی از فرار از یک رنج و حرکت به سمت یک لذته. مثلا وقتی سر کار میریم برای فرار از رنج بی پولی و بی کاری و رفتن به سمت لذت پول درآوردن ، احساس توانمندی و احساس ارزشمندیه یا وقتی تصمیم میگیرم بدنسازی کنیم برای فرار از رنج بیماری و اندام زشت و رفتن به سمت لذت سلامتی و زیبایی اندام  این کار رو انجام  میدیم و اگر به دلیل رفتارمون توجه کنیم متوجه میشیم خیلی از تصمیماتی که روزانه و در طول زندگیمون میگیریم  تحت تاثیر این اهرمه.

 

زمانی که ما تصمیم میگیریم عادت جدیدی که توی ذهنمونم لذت بخش نیست رو توی خودمون ایجاد کنیم با مخالفتها و مقاومتهای ذهنمون روبرو میشیم و اینجاست که اهرم نقش خودش رو بازی میکنه و اتفاقی که میخوایم رو رقم میزنه، به این صورت که ما لذت رو برای ذهنمون به صورت آگاهانه تعریف میکنیم و کاری میکنیم که ناخودآگاه ذهنمون هم با ما همراه بشه و با استفاده از اهرم رنج و لذت ،رنج انجام و ادامه ی این رفتار و لذت ترک اون رو برای ذهنمون شفاف میکنیم، این یعنی ما جای رنج و لذت رو که توی ذهنمون به اشتباه نهادینه شده بود رو عوض میکنیم و یه لیست بلند و بالا برای رنج ترک نکردن و لذت ترک این رفتار تهیه میکنیم تا ذهنمون از رنج این رفتار فرار کنه و به سمت لذت ترکش بره و ما به خواستمون دست پیدا کنیم. این تغییر و تَرک  و یا ایجاد عادت بدون جا به جایی این دو سمت اهرم امکانپذیر نیست و بدون این کار بعد از چند روز تحمل برای تغییر، دوباره به همون عادت گذشته رو میاریم و این داستان ادامه داره  و نتیجش اینه که نه تنها اون عادت رو ترک نکردیم ،بلکه بعد از چند بار تلاش بی نتیجه به علت ناتوانی توی ترک اون عادت عزت نفس (اعتماد به نفس) خودمون رو هم از دست میدیم.

 

خوب، حالا وقتشه که نحوه ی کار کردن با این اهرم رو بهتون نشون بدیم.

 

مرحله اول

یه صفحه A4  بردارین و مطابق شکل جدول اهرم رنج و لذت رو بکشین.

 



مرحله دوم

بالای صفحه اون عادتی رو که میخوایم ترک کنیم و یا به وجود بیاریم رو بنویسین.

مرحله سوم

یک سمت جدول مزیتهای ترک این عادت رو در حال حاضر و در پنج سال آینده ی زندگیت لیست کن (به این معنی که با ترک این عادت توی ۵ سال آینده چه شرایطی خواهی داشت و چه چیزهایی رو تجربه میکنی و یا بدست میاری) و توی سمت دیگه ی جدول مضرات انجام دادن اون رو در حال حاضر و در پنج سال آینده بنویس (به این معنی که بنویس در صورتی که به این رفتار ادامه بدی، در پنج سال آینده چه چیزها، موقعیتها و فرصتهایی رو از دست میدی و چه چیزهای تلخی رو تجربه میکنی).

 

نکته:  دقت کنین که لازمه توی این بخش سیاهترین و بدترین وَجه ادامه دادنِ اون رفتار و  بهترین و جذاب ترین وجهی که ترک اون رفتار یا عادت داره رو با به تصویر کشیدن اون شرایط به خودمون یادآوری کنیم تا  بخش ناخودآگاه ذهنمون هم با ما توی این مسیر زیبا همراه باشه و به راحت ترین و بهترین شکل به موفقیتهای مورد نظر توی زندگیمون دست پیدا کنیم.

 

مرحله چهارم

این برگه رو یه جایی نصب کن تا هر روز (مخصوصا توی شروع روزت) ببینی و مطالبش رو مرور کنی. این کار رو به مدت ۴۰ روز (با در نظر گرفتن نکته ی بالا) انجام میدی و بعد از ۴۰ روز میبینی و متوجه میشی که قدرت ذهنمون چقدر شگفت انگیزه

 

نکته ی جذاب و قابل توجه این تکنیک اینه که بعد از موفقیت توی ترک عادتهای مخرب کلیدی زندگیمون به عزت نفس (اعتماد به نفس) بسیار شگفت انگیزی دست پیدا میکنیم که میتونه شروع کننده ی اتفاقات فوق العاده ی زندگیمون باشه.

براتون بهترینها رو آرزو میکنیم


همیشه شاد و نیک بین باشید.

Nikbins  Coach Team

ورود | ثبت نام افزودن نظر
هدف نویسی با نیک بینز
برگرفته از  میراندا  داسیلوا